«Τα ελληνικά μαθηματικά είχαν πολλά χρόνια να δουν απόφοιτο τυφλό μαθηματικό. Μας είναι γνωστοί ο Ιωάννης Μενεΐδης, ο οποίος αποφοίτησε τη δεκαετία του ’60, και η Σουζάνα Οικονόμου στις αρχές της δεκαετίας του ’80. Είναι δύσκολο να φανταστούμε τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που θα κατέβαλαν για να σπουδάσουν μαθηματικά την εποχή εκείνη.

Ο Ι. Μενεΐδης επινόησε ο ίδιος έναν τρόπο γραφής μαθηματικών σε Μπράιγ, ο οποίος όμως διαφέρει από την κωδικοποίηση Μπράιγ-Νέμεθ που χρησιμοποιείται σήμερα. Δυστυχώς, όταν η Ανδριάνα ξεκίνησε να σπουδάζει μαθηματικά δεν υπήρχε κανένα πανεπιστημιακό σύγγραμμα μαθηματικών διαθέσιμο ώστε να μπορεί να διαβάζει, και τα πάντα έπρεπε να ξεκινήσουν από την αρχή. Με το τέλος των σπουδών της το σύνολο σχεδόν των μαθημάτων που επέλεξε είναι διαθέσιμο σε μορφή Μπράιγ», ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του τμήματος Μαθηματικών ΕΚΠΑ Αριστείδης Κοντογεώργης.

Βέβαια, παλαιότερα, τα προβλήματα ήταν οξύτατα, αλλά η αύξηση του αριθμού των φοιτητών ΑμεΑ οδήγησε την πολιτεία και τα ΑΕΙ στη βελτίωση των υποδομών τους τα τελευταία χρόνια. Ενδεικτικά, μονάδα προσβασιμότητας λειτουργεί στο ΕΚΠΑ τυπικά από το 2006 και άτυπα από το 1996, είναι δε η παλαιότερη στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της επιτροπής προσβασιμότητας του ΕΚΠΑ και πρόεδρο του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών, Γεώργιο Κουρουπέτρογλου, σήμερα στο Ιδρυμα σπουδάζουν περίπου 1.500 ΑμεΑ. Τα πεδία παρέμβασης –συνολικά έχουν μελετηθεί 14– αναδεικνύονται εάν αναλογιστούμε τις μορφές ειδικών αναγκών που μπορεί να έχουν οι φοιτητές. Χαρακτηριστικά, λειτουργεί ομάδα μεταφοράς των φοιτητών από το σπίτι στο πανεπιστήμιο και πίσω, υπάρχει μέριμνα για τη γραφή των βιβλίων για τους φοιτητές με προβλήματα όρασης και τη μετάφραση των διαλέξεων για εκείνους με προβλήματα ακοής.

Το Πανεπιστήμιο Αθηνών έχει θεσμοθετήσει τον σύμβουλο καθηγητή για τους φοιτητές ΑμεΑ σε κάθε τμήμα, ο οποίος ενημερώνει τους συναδέλφους του στο τμήμα για τα προβλήματα που ανακύπτουν στις σπουδές. Και αυτά τα προβλήματα στην καθημερινότητα ενός Ιδρύματος είναι πολλά, εάν θέλει να προσφέρει τη δυνατότητα σε όλους τους φοιτητές του να παρακολουθούν απρόσκοπτα τις σπουδές τους.

Για παράδειγμα, το ΕΚΠΑ καταρτίζει περίπου 50 φοιτητές ετησίως για να υποστηρίζουν τους φοιτητές ΑμεΑ σε συγκεκριμένες υπηρεσίες (π.χ. κάποιος να βοηθά τους φοιτητές σε αμαξίδιο, άλλος τους κωφούς κ.ο.κ.). Επίσης, υπάρχουν διοικητικοί υπάλληλοι στις γραμματείες για τους φοιτητές ΑμεΑ.

Ταυτόχρονα, το ΕΚΠΑ διαθέτει εξειδικευμένους ψυχολόγους αλλά και φοιτητές με ειδικό ρόλο. Ενδεικτικά, όπως εξήγησε στην «Κ» ο κ. Κουρουπέτρογλου, φοιτητές με σύνδρομο Ασπεργκερ θα μπορούσαν να εκλάβουν αρνητικά –π.χ. ως προσπάθεια εκφοβισμού– μία αντίδραση ενός άλλου φοιτητή. Ακούστε και απολαύστε δωρεάν podcast της Μηχανής του Χρόνου

«Και για τον λόγο αυτό έχουμε φοιτητές που βοηθούν και συνδράμουν τα παιδιά αυτά στα διαστήματα μεταξύ των μαθημάτων». «Θέλουμε η μονάδα προσβασιμότητας να συνεχίσει να αποτελεί σημείο αναφοράς για την υποστήριξη στις ακαδημαϊκές σπουδές των φοιτητών με διαφορετικές ικανότητες και απαιτήσεις. Δέσμευσή μας είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών να συνεχίσει να πρωτοπορεί», δηλώνει ο πρύτανης του ΕΚΠΑ Θάνος Δημόπουλος.

Επίσης δημοσιεύτηκε σε: